Шофьори на 16 години – да или не?!

Шофьори на 16 години – да или не?! Предстои Министерският съвет да гласува проектът за националната стратегия за подобряване на безопасността по пътищата (2011-2020 г.). Факти и предложения

В стратегията е предложено да се понижи минималният възрастов праг за постъпване на обучителен курс и получаване на временно свидетелство за управление на МПС. Според проектния документ това са младежите, навършили цели 16 години.

Дали обаче това е правилният начин да засвидетелстваме уважение към непълнолетните граждани и дали трябва да поемат подобна отговорност на тази възраст? Няма ли по този начин да зачестят случаите на загинали пешеходци и на пътници в колите? Рискът не съществува само за водача и за тези, които ще му се изпречат на пътя, но и за тези, които са му доверили живота си и се возят в колата му.

В противоречие със статистиката

И след като в стратегията е констатирано, че най-често пътнотранспортните произшествия се случват при водачи на възраст между 15-24 години, какво тогава целим да направим, като раздаваме  удостоверения за временно управление на МПС на 16-годишните? Да ги убиваме законно, като ги пуснем на пътя с мама и татко и им дадем документ, че са автомобилни водачи? Показваме им колко са пораснали и демонстрираме доверие?

Вярваме ли си, когато казваме, че ще има наказани

Различните министерства и инспекции, изготвили стратегията целят да въведат система от ограничения за младите шофьори и строги санкции за поведението им на пътя. Също и да увеличават часовете на обучителните курсове за придобиване на правоспособност за управление на автомобил. Но доколко можем да бъдем сигурни, че тези правила ще се спазват. Сигурно звучи скептично, но знаем, че всичко по закон в България остава просто написано на хартия и в голям процент от случаите законите не важат за всички и не се спазват от всички.

Различните мнения

Специалисти всекидневно казват как младите у нас нямат добре развита нервна и сензорна система. Смятат също, че успешно взетият шофьорски изпит не доказва психическата стабилност на водача в критична ситуация. Според други мнения, пътищата в България се оказват твърде голяма лъжица за неопитните шофьори. Някои пък са убедени, че в колата няма да има придружител със значителен шофьорски стаж, който да напътства младия водач.

Отговорността и последиците

Друг е въпросът каква наказателна отговорност ще носи дете, което убие свои близки и приятели или пък някой друг участник в движението? А какво ще се случи после с него? А с психиката му, след като бъде дамгосан от цяла България и му лепнат етикета „убиец”. Не че по-възрастните водачи са застраховани от каквито и да било инциденти, но доста по-малка част от тях биха допуснали емоционалната нестабилност да повлияе на шофьорските им умения.

Изводите

Колкото и да искаме да приобщаваме младите към света на големите, знаем, че не шофьорските курсове и свидетелството за управление на МПС (временно или не) на 16 години е най-правилният начин да го направим. Защото на всички е известно, че при младите повечето неща стават на инат, но необходимо ли е да демонстрират ината си и на пътя? Да се погубват и да погубват на инат...

А вие родители, не забравяйте, че колкото и да обичате да угаждате на децата си и колкото и да им се доверявате, в критична ситуация на пътя не можете да натиснете спирачката и не можете да накарате детето ви да реагира с вашите рефлекси!

Марина КРЪСТЕВА

Artikel Selanjutnya Artikel Sebelumnya
Belum Ada Komentar :
Tambahkan Komentar
Comment url
Post Terkait :
ПЕТКОВА